Het tijdperk waarin een werknemer jarenlang trouwe dienst deed voor een bedrijf is voorbij. Jobhopping is hip. Er wordt geshopt naar een baan die bij jou past en waar je iets kunt toevoegen in plaats van werken voor ‘brood op de plank’. Meer dan ooit bepaald wat je doet, wie je bent. Je kunt tegenwoordig alles worden wie je zijn wilt. Opleidingen schieten uit de grond en internet maakt de mogelijkheden eindeloos om jezelf op de markt te zetten.
Dat betekent ook dat je anders naar jouw positie als bedrijf en werkgever moet kijken dan pakweg een jaar of 30 geleden.
Het nieuwe werkgeverschap is oog hebben voor je werknemers.
Dat betekent dat je meerwaarde moet bieden voor je werknemers. Die meerwaarde geef je in de vorm van aandacht (lees: waardering), betrokkenheid (lees: luisteren) en het bieden van mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Doe je dit niet, dan zullen je werknemers bij je weggaan. Zij zullen gaan shoppen naar een bedrijf dat beter lijkt te passen bij wie zij zijn en waar zij voor staan.
Klinkt leuk hoor..
Het drukke bestaan van een werkgever zorgt er echter voor dat er genoeg andere vlakken zijn die de nodige aandacht opeisen. Als we niet oppassen, leven we bij de waan van de dag en vallen dingen als bewust werkgeverschap van tafel.
Gelukkig hoef je echt niet elke dag persoonlijk bij je werknemers op kantoor langs te komen om te vertellen hoe blij je met ze bent om een betrokken werkgever te zijn.
Hoe moet het dan wel?
Wees je ervan bewust dat de werknemers zien wat jij doet met hun voorstellen en behoeftes. Als jij luistert en middelen beschikbaar stelt, wordt dit gezien. Jij geeft immers de opdracht voor een project, opleiding of training waar een werknemer behoefte aan heeft.
Luister dus naar behoeftes van je werknemer en ga op zoek naar iemand die je de rest uit handen kan nemen. Weet dat je niet alles zelf hoeft op te lossen.
En geef af een toe een gemeend compliment. Dat kost weinig moeite, maar je werknemer voelt zich wel gezien. Grotere kans dat je werknemer productiever wordt en zelf al met ideeën komt voor verbeteringen binnen het bedrijf.
Waar moet ik op letten als ik het uit handen geef?
Zorg ervoor dat je met een partij om tafel komt die dezelfde waardes deelt als jij. Wanneer jij ruimte voor ontwikkeling belangrijk vindt, zoek je een partner die daarin meedenkt en het aanbod daarop ingericht heeft. Deze partij zal immers uitdragen hoe jij met je personeel om wilt gaan. Vind jij aandacht en betrokkenheid belangrijk? Zoek iemand die dit centraal stelt tijdens het project, training, etc. Zoek je iemand die efficiënt kan werken, ga dan met iemand in zee die daarop aansluit. Kortom, de uitvoerende partij is key en moet overeenkomen met je eigen drijfveren. Vervolgens kan jij het makkelijker uit handen geven.
Een kwestie van vooraf goede gesprekken voeren en je behoeften duidelijk kenbaar maken.
Hoe kan ik duurzame inzetbaarheid zo efficiënt mogelijk inrichten?
Ook hier geldt, ga in gesprek met aanbieders. Als het goed is, zijn er echt professionele partijen die je bakken met werk uit handen kunnen nemen. Zij verzorgen bijvoorbeeld de planning en inrichting van het PMO, de RI&E en projecten en trainingen. Daar zit trouwens wel een kostenplaatje aan verbonden, dus vraag dan even goed na.
Wil je langdurige aandacht voor inzetbaarheid en leefstijl bij je werknemers? Denk dan eens aan een beloningssysteem voor gezond gedrag. Zo geef jij de mogelijkheid aan je werknemer om een betere versie te worden van zichzelf én heb jij er baat bij doordat je werknemer zich efficiënter kan inzetten. Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn, als er maar een duidelijke visie is op gezondheidsbeleid. Wij sluiten bijvoorbeeld aan door het geven van scholingen, maar ook door het organiseren van challenges waarbij je tegen én met elkaar strijdt voor gezonde punten. Een leefstijlcoach in company kan hier van mooie betekenis zijn.
Nieuwsgierig geworden naar de manier waarop wij aandacht voor inzetbaarheid en preventie inrichten? Neem dan eens contact met ons op of vraag nu nog de gratis Health Check aan via https://arboassen.nl/.